tirsdag 25. november 2014

Læringsplan samfunnsfag uke 46 og 47


Dette er læringsplanen vi utformet for uke 46 og 47 i samfunnsfag. Som dere ser var temaet for perioden "Maten på landjorda". Sidene elevene hadde flere prøver og tentamener i vente, valgte vi å kjøre i gang et prosjekt, der elevene selv skulle forske på et gitt tema. Vi delta elevene inn i seks grupper, med ca. 5 stykk per gruppe, og hver gruppe fikk sitt undertema for kapittelet. Disse temaene var: Det norske jordbruket, Utviklingen i det norske jordbruket, Økologisk jordbruk, Miljøproblemer i jordbruket, Matfordeling i verden og Genteknologi. Vi laget et oppgaveskriv som inneholdt kriterier for den muntlige presentasjonen, og noen punkt de kunne jobbe med ut ifra temaet de fikk utdelt. For eksempel at de under "Genteknologi" kunne velge å se på eksempler på genteknologi, si noe om hva genteknologi kan gjøre med matproduksjon o.l.

Vi begynte prosjektet med vanlig powerpointpresentasjon, med kort intro til hvert av temaene gruppene senere skulle arbeide med. Vi oppfordret elevene til å ta notater, fordi de ville få bruk for dette i gruppearbeidet. Dette funket bra, og elevene ble raskt motivert for prosjektet. Videre fikk gruppene i oppgave å utnevne en gruppeleder, som senere skulle ha siste ord i fordelingen av oppgaver og ansvar for å ferdigstille den digitale presentasjonen.

Under arbeidet sørget vi for å delta aktivt alle fire, slik at alle gruppene ville få god formativ vurdering. Dette gjorde at de kom raskt i gang, og kunne spørre en av oss fire om de lurte på noe. I tillegg til å arbeide på skolen, fikk elevene i lekse å finne mer informasjon om temaet, og de fikk i lekse å jobbe med hele kapittelet.

Å følge et slikt prosjekt var veldig lærerikt, og særlig gøy var det å se det ferdige produktet i den muntlige framføringen. Vi ble imponert over hva elevene hadde fått til, og ser at det å knytte sosiokulturell læringsteori inn i fagene, ofte er hensiktsmessig. I dette prosjektet tok vi utgangspunkt i kompetansemål etter tiende trinn, og brøt de ned til de målene dere ser i kolonnen til venstre, i tillegg tok vi også hensyn til de fem grunnleggende ferdighetene, men kunne vært flinkere til å bruke regning i samfunnsfag.

Sånn, da håper vi dere fikk litt inspirasjon til å jobbe med prosjekt i samfunnsfag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar