Det første vi begynte
med i dette arbeidet, var å finne ut hvilket tema vi ville fokusere på. Vi ble
raskt enig om at «generasjon prestasjon» var noe som interesserte oss alle.
Videre va det vanskelig å bestemme seg for innfallsvinkel, men etter
veiledningstimen fant vi ut at vi ville fokusere på hva fire jenter fra samme
klasse tenker om presset de møter i dagens samfunn.
Etter at
problemstillingen var på plass, fordelte vi oppgaver og la en plan for veien
videre. Vi hadde lyst å intervjue fire jenter fra praksisskolen for å få en
diskusjon rundt dette temaet, og forberedte noen spørsmål på forhånd. Dette var
spørsmål som «Hvordan opplever dere press i hverdagen?», « Fra hvor merker dere
presset?», «I hvor stor grad føler dere at dere blir påvirket?» og «Hva føler
dere forventes av dere?»
Etter at vi hadde
funnet ut hvordan vi ville legge opp til samtalen/diskusjonen med jentene,
tenkte vi ut noen ideer for filmen som skal lages. Siden tre av oss har studert
medievitenskap, kom idene på løpende bånd. Ideene til filmen gikk blant annet
ut på at vi ville ha en Intro med ungdom i ulike settinger, og si noe om
generasjon prestasjon 10 sekund, si noe om at vi har sett på fire jenters syn
på forventningspress og få inn noe fra samtalen, og så ville vi avslutte med et
spørsmål som kan spinne videre på en diskusjon, ut ifra det jentene har svart.
Teori og empiri
«Elevene gjennomgår en stor følelsesmessig og
sosial modning gjennom ungdomstrinnet. Dette kan i seg selv oppleves som
vanskelig og problematisk» (Meld. St. 22 (2010 – 2011). Dette mener vi
omhandler vårt tema «generasjon prestasjon», der unge jenter opplever
ungdomstiden som vanskelig og problematisk, fordi de ofte føler at de må
prestere. I ungdomsskolealder er de også under utvikling, og følelser vil
derfor svinge. «Ungdomstiden kjennetegnes også ved å være en søken etter
identitet og etter å høre til i grupper. Dette kan føre til marginalisering,
for eksempel som en konsekvens av mobbing, kulturell bakgrunn, bruk av
rusmidler eller psykiske helseproblemer» (Meld. St. 22 (2010 – 2011). Dette er
utsagn fra Stortingsmelding nr. 22 som påpeker at om du ikke er en av «gruppa»
kan du havne utenfor, og oppleve mobbing og/eller få psykiske problemer. Dette
kan være fordi det i flere miljøer kreves at du har de riktige klærne, den
riktige holdningen, den riktige kroppen og de beste karakterene. Det trenger
ikke være press bare fra jentegruppene selv, men det kan også komme fra
foreldrene eller andre ungdommene har stor tilknytting til.
Elever på ungdomstrinnet blir utsatt for påvirkning fra reklame og
medieskapte idealer. Som forbrukergruppe er de utsatt for press fra
kommersielle aktører. Forbruk er også en måte å markere identitet og
tilhørighet på som blir stadig viktigere i overgangen fra barn til ungdom
(Meld. St. 22 (2010 – 2011).
Selv om vi alltid har hatt en eller annen form for
kroppsfokusering i flere tiår, blir dagens ungdom, i mye større grad utsatt for
påvirkning fra reklame både på nett og på tv. Flere blogger handler om det
perfekte liv, det perfekte familielivet, den perfekte jobben og den perfekte
kroppen. Slike «medieskapte idealer» er ofte forbilder for unge jenter, som er
i en fase der de er usikre på seg selv, og ikke har funnet sin egen identitet
helt enda. Vi tror at også gutter kan kjenne på følelsen av å ikke strekke til
over alt, hele tiden, men at det er hyppigst blant jentene fordi vi også er mer
følsomme.
Derfor valgte vi også å spørre ungdommene selv, og
da kun fire jenter for å få et bilde på hvordan det er å være ungdom i 2014.
Det
vi da fant ut var at disse jentene ikke visste at generasjonen de vokser opp i,
kalles generasjon prestasjon, men de var alle klar over at de daglig blir
utsatt for prestasjonspress. Flere av jentene nevnte at de på en nettside kalt
«Ask.fm», blir rangert etter hvor fine øyebryn de har, om de er gode til å
kysse, om det seksuelt attraktiv, og lignende. Dette er utsagn som ryster oss
som bare er sju/åtte år eldre enn de, at utviklingen har gått drastisk fort.
Vi var interesserte i å vite hva jentene tenkte om
at flere norske jenter stresser seg syke, fordi de alltid har noe å tenke på.
Da kom det særlig frem at de aldri følte de fikk ordentlig slappet av, fordi de
tenkte på at snart måtte de pakke bagen for å dra på trening, sparket ball i
veggen, og de skulle også ha gjort mer lekser. I tillegg merket vi oss noe
spennende angående treningspresset. En av jentene kunne fortelle at hun ikke
lenger var glad etter å ha vunnet en fotballkamp, fordi hun da allerede tenkte
på at hun og laget måtte prestere ved neste trening eller kamp.
Når det gjaldt skolearbeidet, fikk vi høre at det
ikke lenger var ok og bra jobbet, om du kom hjem med en firer eller en treer.
Sammenliknet med da vi gikk på ungdomsskolen, var foreldrene våre da fornøyde
med at vi låg midt på treet og fortsatt var ubekymrede ungdommer. Nå derimot,
krever flere av foreldrene at ungdommene presterer på høyt nivå, for senere å
kunne skaffe seg godt betalte jobber med høy status. Slik vi opplever det, har
det gått fra at ungdom kunne være ungdom uten særlig bekymringer, til at elever
ved niende klasse nå opplever starten på et liv fult av bekymringer og
stressmomenter.
Vi som blir ferdige lærere om et par år, tenker at
det er viktig at det blir et samarbeid mellom skole og hjem, før denne
prestasjonsutviklingen går for langt. Vi ønsker oss selvfølgelig ungdommer som
tar skolen på alvor, men det er viktig at de også har et liv utenom skolen.
Kanskje burde lærerne sammen med eventuelt skolens helsesøster, bry seg mer om
hvordan det går med den enkelte elev rent personlig, og sette i gang
forebyggende tiltak for å unngå at de blir psykisk utmattet. En måte å gjøre
dette på, er å synliggjøre at det er helt greit å ligge i midten av en skala,
du skal ikke trenge å føle at du enten er på toppen eller på bunnen. Du skal
heller ikke se på enkelttilfeller som idealer, da særlig med tanke på kropp. Du
er bra nok som du er, du skal trives i din livssituasjon, og det er greit å
ikke strekke til over alt bestandig.
Dette må viktige personer som foreldre/foresatte sammen med lærer være
med på å lære ungdommen, for det er tydelig at vi mest sannsynlig er på vei mot
et samfunn styrt av medieidealer.
Teori vi i bunn og grunn har brukt i dette
arbeidet, er det som står om sosiale forventninger og speilingsteori i Elevens
verden, en nettdebatt fra vgtv kalt «Generasjon prestasjon» og Stortingsmelding
22.
Imsen, G. (2005). Elevens verden. Oslo: Universitetsforlaget
Generasjon prestasjon. Hentet 13. oktober 2014 fra http://www.vgtv.no/#!/video/101073/opptak-generasjon-prestasjon-hvorfor-stresser-norske-jenter-seg-syke
Meld.
St. 22 (2011). Motivasjon - mestring -muligheter: ungdomstrinnet (Meld. St. 22, 2010-2011). Oslo: Regjeringen. Hentet 13. oktober 2014 fra http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-22-2010--2011.html?id=641251
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar