Normutvikling i skolen: Troen på
at normer og verdier må kunne skapes og opprettholdes på tross av
sosiale og materielle endringer i samfunnet. Normregulerte handlinger
er det samme som troen på et indrestyrt menneske.
Verdier: betraktes som
bakenforliggende oppfatninger om hva som er godt og hva som er vont,
positivt eller negativt.
Lawrence Kohlberg teori om moralsk
utvikling:
Koh
lberg bygger på Piagets tanker om
stadier for normutvikling. Hvor hvert stadie kategoriserer egenskaper
og ingen av stadiene kan «Hoppes over»
Kohlbergs stadieteori:
Det førmoralske stadiet (til 7 år)
Stadie 1: Lydighet basert på
frykt for straff.
Handlingens moral baseres på faren og
grad av straff, og ikke intensjonen bak selve handlingen.
Stadie 2: Naiv egoisme.
«Først meg selv, så meg selv, så
min neste- hvis det tjener mitt beste.» Bruken av andre til å oppnå
egne fordeler
«Øye for øye, tann for tann.» Jeg
slo han fordi han slo meg.
Det kontroversielle nivå (7-13 år):
Stadie 3: Snill gutt/pike
orientering:
Opptatt av hva andre synes
Stadie 4:
« Lov og orden»- orientering:
Riktig
oppførsel er å gjøre sin plikt
Det
etterkontroversielle nivå:
Stadie 5:
Orientering mot sosial overenskomst.
Moralske
verdier er noe i seg selv, uavhengig av autoriteter. Lover kan
endres dersom det tjener overordnede verdier.
Stadie 6:
Orientering mot universelle etiske prinsipper: Overordnede verdier
ligger til grunn for ideer, hvor rett og galt styres etter
samvittighet. Rett blir noe abstrakt og etisk, ikke noe konkret og
moralsk.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar