onsdag 10. september 2014

Moralsk utvikling

Som den sosialsieringsinstutisjonen skolen er, har skolen ansvar for å medvirke til elevenes utvikling av moralske vurderinger hvor målet er selve den moralske handlingen. Moralsk utvikling er altså å lære atferd basert på verdier normer i både skole- og storsamfunnet. Innenfor moralsk utvikling legger kognitiv teori mest vekt på den moralske vurderingen, mens læringsteoretikerne i større grad vektlegger den moralske handling. Mobbing har vært et fenomen som den siste tiden har hatt mye fokus i skolen- her har moralsk forståelse stått sentralt i forebyggingsarbeidet. Observasjon og imitasjon er sentralt i moralsk læring, og her vil lærer fungere som et forbilde, og forsterkning vil være avgjørende for normopplæring.

Normutvikling i skolen: Troen på at normer og verdier må kunne skapes og opprettholdes på tross av sosiale og materielle endringer i samfunnet. Normregulerte handlinger er det samme som troen på et indrestyrt menneske.

Verdier: betraktes som bakenforliggende oppfatninger om hva som er godt og hva som er vont, positivt eller negativt.

Lawrence Kohlberg teori om moralsk utvikling:
Koh
lberg bygger på Piagets tanker om stadier for normutvikling. Hvor hvert stadie kategoriserer egenskaper og ingen av stadiene kan «Hoppes over»

Kohlbergs stadieteori:

Det førmoralske stadiet (til 7 år)
Stadie 1: Lydighet basert på frykt for straff.
Handlingens moral baseres på faren og grad av straff, og ikke intensjonen bak selve handlingen.
Stadie 2: Naiv egoisme.
«Først meg selv, så meg selv, så min neste- hvis det tjener mitt beste.» Bruken av andre til å oppnå egne fordeler
«Øye for øye, tann for tann.» Jeg slo han fordi han slo meg.

Det kontroversielle nivå (7-13 år):
Stadie 3: Snill gutt/pike orientering:
Opptatt av hva andre synes
Stadie 4: « Lov og orden»- orientering:
Riktig oppførsel er å gjøre sin plikt

Det etterkontroversielle nivå:
Stadie 5: Orientering mot sosial overenskomst.
Moralske verdier er noe i seg selv, uavhengig av autoriteter. Lover kan endres dersom det tjener overordnede verdier.
Stadie 6: Orientering mot universelle etiske prinsipper: Overordnede verdier ligger til grunn for ideer, hvor rett og galt styres etter samvittighet. Rett blir noe abstrakt og etisk, ikke noe konkret og moralsk. 
  






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar